theorie veranderingen

Vanwege COVID-19 hebben 16- en 17-jarigen geen test op de weg nodig om een rijbewijs te halen. De Wisconsin DMV wil dat permanent maken.

July 13, 2021

De Wisconsin DMV is van plan om door te gaan met het afzien van de testvereiste voor 16- en 17-jarigen die hun eerste proeflicentie zoeken.

Toen Wisconsin afgelopen maart door de COVID-19-pandemie werd gesloten, hadden DMV-beheerders een probleem. Hoe konden ze voldoen aan de COVID-veiligheidsnormen en tegelijkertijd een enorme achterstand op het gebied van rijexamens en vernieuwingen van rijbewijzen vermijden?

 

Het Department of Transportation van Wisconsin reageerde door af te zien van de testvereiste vanaf 11 mei 2020 voor 16- en 17-jarigen om hun eerste proefrijbewijs te krijgen. In afwachting van goedkeuring door de wet wil het dit blijven doen.

 

 

In plaats van te slagen voor een proefrit om een ​​rijbewijs te halen, kunnen de ouders van 16- en 17-jarigen een verklaring van afstand ondertekenen, zolang de tieners hun instructievergunning voor minimaal zes maanden hebben gehad; een goedgekeurde rijopleiding hebben gevolgd; en 30 uur rijtijd onder toezicht hebben volbracht met hun ouder of volwassen referent.

 

 

In ruil daarvoor ontvangt de 16- of 17-jarige een proefrijbewijs met een diploma – de standaardlicentie voor alle nieuwe bestuurders onder de 18 jaar, die passagiers beperkt tot één persoon die geen familielid of gekwalificeerde volwassene is, en bevat beperkingen bij rijden in de late uurtjes.

 

“We hebben er vertrouwen in dat we de vrijstelling toestaan ​​omdat we zeer strikte eisen stellen aan onze nieuwe 16- en 17-jarige chauffeurs en omdat het getrapt rijbewijs aanvullende beperkingen heeft en omdat de meeste studenten bij hun eerste poging slagen voor de rijtest”, aldus Kristina Boardman. , DMV-beheerder voor het Department of Transportation. “Als de ouder of voogd vertrouwd is met de rijvaardigheid van hun tiener nadat ze meer dan 30 uur met hen hebben gereden, accepteren we dat gerust.”

 

 

Volgens gegevens van het DOT slaagde 84% van de 16- en 17-jarigen voor de test op de weg bij hun eerste poging in 2019. Dat is te vergelijken met een slagingspercentage van 68% voor mensen ouder dan 18 jaar, die niet verplicht zijn bestuurder en die de vergunning van hun leerling slechts zeven dagen nodig hebben voordat ze de proef op de weg mogen afleggen.

 

Hoewel het niet traditioneel is om een ​​rijbewijs te halen zonder een test op de weg, is het geen nieuwe overweging.

 

“Er zijn in de loop der jaren enkele wetgevingsvoorstellen geweest om zoiets te doen”, aldus Boardman. “Toen we vanwege de pandemie onmiddellijk andere opties moesten bedenken, begonnen we opnieuw met het afstandsproces en voelden we ons vrij zeker omdat het met succes in andere staten werd gebruikt.”

 

Boardman zei dat staatsstatuten het DOT toestaan ​​om proefprogramma’s uit te voeren, zoals het ontheffingsproces, en dat mensen hun licenties online kunnen verlengen, een ander programma dat werd geïmplementeerd tijdens de pandemie.

 

Dat proefproces stelt het DOT in staat om mensen tijdelijk vrij te stellen van typische vereisten terwijl ze het probleem bestuderen, gegevens verzamelen en rapporten indienen bij de wetgevende macht. Oefenen motor theorie examen online mogelijk.

 

Na een jaar van het afstandsproces voelen DMV-beheerders zich op hun gemak met de gegevens die ze hebben verzameld.

 

Boardman zei dat de DOT het afgelopen jaar ongevalsstatistieken en veroordelingen voor verkeersovertredingen heeft gevolgd voor relevante trends. Er zijn geen significante verschillen, met een 0,4% lager percentage veroordelingen en een 0,5% lager aantal ongevallen voor degenen die de vrijstelling hebben afgelegd versus degenen in dezelfde leeftijdscategorie die de test hebben afgelegd.

 

Hoe zit het met studenten die er nog niet klaar voor zijn?

Mike Putchel, een rij-instructeur bij de rijschool Drive USA, zei dat de crashstatistieken niet het aantal “bijna-ongevallen” weergeven dat plaatsvindt. Hij is bezorgd dat er een aantal tieners is die normaal gesproken extra oefening nodig hebben naast de normale rijschoolinstructie, maar in plaats daarvan ontheffingen krijgen om op pad te gaan voordat ze er klaar voor zijn.

 

 

Sommige leerlingen van Putchel hebben hem verteld dat hun ouders van plan zijn om hen hun eigen versie van de test op de weg te geven voordat ze de verklaring van afstand ondertekenen, maar hij twijfelt aan het vermogen van een ouder om de vaardigheden van hun kind objectief te beoordelen.

 

‘Ik geloof niet dat een ouder onbevooroordeeld kan zijn,’ zei Putchel.

 

Hij en zijn collega-instructeurs hebben gesproken over het instellen van hun eigen wegtest die aan het einde van de rijlessen van de school wordt gegeven.

 

“Als we dat zouden doen, denk ik dat de studenten de test moeten afleggen van een andere instructeur dan die van henzelf, omdat er waarschijnlijk zelfs een zekere mate van vooringenomenheid is,” zei hij. “Er is gewoon niets beters dan een onpartijdige persoon de test te laten doen, net zoals het altijd is gedaan.”

 

Hoewel de vrijstelling meer dan een jaar geleden begon, kunnen 16- en 17-jarigen de wegtest afleggen – met maskers, indien mogelijk naar beneden gedraaide ramen en extra sanitaire voorzieningen – sinds het late voorjaar van 2020 als hun ouders daarom vragen. .

 

Jeremy Cain, eigenaar van Crash Course-rijschool, denkt dat de mogelijkheid om de test op de weg af te leggen instructors een opening om enkele van hun zorgen weg te nemen.

 

“Als ik de vrijstelling op de een of andere manier zou kunnen veranderen, zou ik willen dat instructeurs een student kunnen markeren en van hen eisen dat ze een proefrit maken,” zei Kaïn. “80 of 90% van mijn studenten zijn goed na de zes uur achter het stuur, maar bij sommige studenten moeten ze meer oefenen. We markeren studenten al intern door aan het einde van de lessen een e-mail naar de ouders te sturen, en voor sommigen raden we ze aan de proefrit te maken. De meeste ouders waarderen dat. ” Online scooter theorie leren mogelijk.

 

Hoe zit het met de publieke input?

Putchel maakt zich ook zorgen over wat hij ziet als een gebrek aan transparantie in het afstandsproces – dat het is ingesteld zonder publieke inbreng of stemming.

 

‘Er is hierover geen publieke inbreng geweest’, zei Putchel. “Dit is iets waarover gestemd moet worden, aangezien het van invloed is op iedereen die de weg deelt met de mensen die ontheffingen hebben gekregen.”

 

Boardman zei dat er geen einddatum is vastgesteld voor het proefproject, omdat de afdeling werkt aan het verzamelen van voldoende gegevens om ervoor te zorgen dat het geldige resultaten heeft om aan de wetgevende macht in te dienen wanneer dit voor het einde van het jaar nodig is.

 

Een proefproject kan niet permanent worden gemaakt zonder een stemming door de wetgevende macht – iets dat zou kunnen gebeuren aangezien het voorgestelde budget van gouverneur Tony Evers een maatregel omvat om de ontheffing permanent te maken.

 

Als dat gebeurt, zei Boardman dat DOT open staat voor feedback van rij-instructeurs over hoe het programma kan worden verbeterd.

 

“We hebben een aantal rijopleidingsscholen gehad die zich zorgen maakten, en die zijn natuurlijk geworteld in veiligheid”, aldus Boardman. “Ik denk dat hun zorg is dat sommige mensen niet klaar zijn om zelfstandig te rijden en dat merken ze. We staan ​​absoluut open voor de mogelijkheid om tieners te markeren als ze de test nodig hebben of als ze extra oefening nodig hebben.”

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *